Eroon alleista testosteronia lisäämällä

Aloitan uuden artikkelisarjan jossa käsitellään paikallista rasvanpolttoa – sen on mahdollista Biosignaturen periaatteiden mukaan. Kehossa on 10 rasvapistettä jotka vastaavat eri hormoneja kehossa. Allit eli kädessä ojentajan puolella roikkuvat rasvakerrokset vastaavat Biosignaturessa mieshormoni testosteronia. Jos sinulla on roikkuvat allit, voit olla varma että sinulla on ns. testosteronivaje eli testosteronitasosi on todella huono. Kun alhainen testosteroni saadaan nousuun, saavat roikkuvat allit nopeimmin kyytiä. Siksi testosteronin lisääminen on tärkeää myös naisille (eikä se tee naisista miehisiä!) joten katsotaampa miten voidaan päästä eroon alleista.

1. Alleista eroon raskailla painoilla harjoittelemalla

Nopein tapa päästä eroon alleista on saada alhainen testosteroni nousuun painoharjoittelemalla raskailla painoilla. Painoharjoittelu sopii naisille ja miehille, ikään katsomatta. Monet tekevät liikaa aerobista harjoittelua esim. hölkkäämällä, juoksumatolla juoksemalla tai kuntopyörällä rasvanpolton toivossa. Testosteronin puute voi olla itse asiassa osittain tällaisen aerobisen harjoittelun aiheuttamaa, ja jopa edesauttaa allien kasvamista! Kaikki liikunta on terveellistä, mutta liikuntamuoto kannattaa valita tavoitteen mukaan. Tietenkin kehon kokonaisrasvavarasto liittyy myös allien rasvakertymään, joten pelkkä laihdutus auttaa kyllä niihinkin. Jos tavoitteena on paikallinen laihduttaminen eli alleista eroon pääseminen ja testosteronin lisääminen on painoharjoittelu kuitenkin tehokkain harjoittelumuoto. Painoharjoittelun on hyvä kuulua mihin tahansa painonpudotus tai laihdutussuunnitelmaan.

Testosteronin lisääminen onnistuu parhaiten seuraavanlaisella painoharjoittelulla:

- Käytä raskaita painoja. Tämä tarkoittaa sitä että voimasi loppuvat kun olet tehnyt 8-15 toistoa liikkeessä. Liian moni tekee kevyillä painoilla jumppaa, mikä ei johda hyviin tuloksiin.
– Käytä isoja moninivelliikkeitä suureksi osaksi treeniä. Moninivelliike tarkoittaa liikettä jossa liike tulee useamman nivelen kautta. Esimerkkejä olisivat penkkipunnerrus käsipainoilla (olka- ja kyynärnivel) ja jalkaprässi (lonkka-, nilkka ja polvinivel). Et pääse eroon alleista pelkkiä ojentapunnerruksia tekemällä, sillä kyseessä on yhden nivelen liike – testosteronin lisääminen yhden nivelen liikkeillä ei ole yhtä tehokasta kuin moninivelliikkeiden avulla.
– Tee monta sarjaa ja liikettä lihasryhmälle. Kaksi sarjaa per lihasryhmä ei välttämättä riitä testosteronin nostamiseen joten tee vähintään 3-4 sarjaa per liike ja valitse 2-3 liikettä lihasryhmälle.

Kuvassa moninivelliikkeeksi luokiteltu jalkaprässi joka on tehokas liike kaikenkuntoisille.

jalkaprassi2

Kuva: uncontrolledvocabulary.com

2. Eroon alleista terveellisiä rasvoja ja proteiineja syömällä

Ruoan rasva toimii osaksi hormonien rakennusaineena. Terveellisiä rasvoja sisältävät esimerkiksi oliiviöljy, siemenet, pähkinät ja avokado. Lisäksi eläinperäisiä proteiineja kannattaa nauttia lähes jokaisella aterialla päivittäin. Puhtaat ja lisäaineettomat lihat ovat hyvä vaihtoehto ja ne auttavat lisäämään lihasta kehoon. Lihoista saatavalla tyydyttyneellä rasvalla on myös vaikutuksensa testosteronin tuotannossa. Tehokkaan ja raskailla painoilla tehtävän saliharjoituksen jälkeen voi myös nauttia palautusjuoman jossa on hera- tai riisiproteiinia. Palautusjuoma täytyy ansaita, joten  kevyillä painoilla tehdyn jumpan jälkeen ei palautusjuomaa välttämättä tarvita. Palautusjuoma harjoituksen jälkeen auttaa vähentämään stressihormonien määrää ja lisäämään anabolisten eli lihasta kasvattavien hormonien kuten testosteronin määrä.

3. Eroon alleista sinkkilisän avulla

Testosteronin lisääminen sinkin avulla on erittäin suositeltavaa. Testosteronituotannon lisäksi sinkki tukee yli 200 muuta reaktiota kehossa. Sinkki on yksi tärkeimmistä mineraaleista ja useimmiten sinkkilisä on tarpeen. Teetän asiakkaillani makutestin sinkkinesteen avulla ja lähes aina neste on mautonta. Nesteen pitäisi maistua vahvasti metallilta jos sinkkitasot olisivat kehossa kunnossa. Kun asiakkaat ovat nauttineet sinkkiä lisäravinteena jonkin aikaa, metallimainen maku alkaa vahvistua. Tämä ei toki ole kaikkein tarkin mittari sinkille mutta antaa hyvin viitteitä kehon sinkkitasosta. Testi on kuitenkin ilmainen asiakkaille eikä moni välttämättä motivoidu mittauttamaan laboratoriossa punasolun sinkkimääriään. Sinkki muuten tukee hiusten, kynsien ja ihon hyvinvointia myös. Jos kynsissä näkyy pitkittäisiä viivoja tai kynnet ovat todella hauraat, on kyseessä todennäköisesti sinkin vaje. Alhainen testosteroni saattaa johtua sinkkivajeesta.

4. Alleista eroon unen avulla

Testosteronin puute voi olla myös huonosti nukuttujen öiden seurausta. Syvä ja riittävä uni on tärkeimpiä tekijöitä hyvinvoinnillemme. Jos uni on huono ja sitä saa liian vähän, häiriintyy hormonijärjestelmämme ja testosteronin tuotanto myös. Paremmin nukkuminen on muuten myös takuuvarma tapa päästä eroon alleista pitemmällä aikavälillä. Tässä pari ohjenuoraa laadukkaan unen takaamiseksi:

– Nuku pilkkopimeässä huoneessa. Jos nostat yöllä oman kämmenen naamasi eteen, sinun ei tulisi nähdä sitä. Pimennysverho on useimmiten tarpeen riittävän pimeän huoneen takaamiseksi. Myös kaikki valonlähteet makuuhuoneessa tulee peittää ja mieluummin sammuttaa jotta yöhormoni melatoniinin eritys ei häiriintyisi.
– Sammuta kaikki turhat elektroniikkalaitteet makuuhuoneesta ja peitä valonlähteet.
– Nuku  n. 8 tuntia yössä. Moni kertoo pärjäävänsä hyvin 5-6 tunnin yöunilla mutta totuus saattaa olla jotain aivan muuta. Jos keskivartalon kohdalla on paljon rasvaa (liian vähäinen uni lisää stressihormonien määrää ja täten keskivartalon rasvaa) ja nukkuu vain 5-6 tuntia yössä, on melko varmaa ettei tuo määrä unta riitä sinulle.

Jos unen kanssa on ongelmia, suosittelen kokeilemaan magnesiumlisää päivällisellä ja iltapalalla unta parantamaan. Noin 600mg magnesiumia päivässä on hyvä määrä. Valitse -aatti päätteinen muoto, esimerkiksi magnesiumsitraatti tai magnesiumglysinaatti.

5. Eroon alleista kemikaaliestrogeeneja välttämällä

Testosteronivaje voi olla myös kemikaaliestrogeenien aiheuttamaa. Kemikaaliestrogeenit ovat haitallisia kemikaaleja jotka toimivat kehossa estrogeeni-hormonin tapaan. Kukaan ei voi tänä päivänä välttyä altistumasta kemikaaliestrogeeneille koska ne pommittavat kehojamme useasta eri lähteestä, mutta altistumista kannattaa ehdottomasti vähentää kun halutaan eroon alleista. Kemikaaliestrogeenit laskevat testosteronin määrää kehossa ja siksi niillä on vaikutus myös alleihin. Kemikaaliestrogeenit saattavat myös vähentää kilpirauhashormonien aktiviteettia ja niillä on mahdollisesti vaikutus myös hiilihydraattien sietokykyyn. Vältä altistumista seuraavien ohjeiden avulla:

- Vältä muovien käyttöä päivittäin. Älä juo vettä muovipullosta vaan hanki lasinen, teräksinen tai BPA-vapaa (bisfenoli-A) juomapullo. Älä myöskään säilytä ruokaa muoviastioissa vaan käytä lasisia tai keraamisia astioita. Kaikkein pahinta olisi lämmittää ruokaa muovikipossa.
– Älä käytä kosteusvoiteita, sillä ne sisältävät usein suuria määriä parabeeneja (kemikaaliestrogeeni). Käytää luonnonrasvoja mieluummin. Kookosöljy ja luonnonkosmetiikkatuotteet ovat yleensä hyviä vaihtoehtoja.
– Vältä säilykeruokia ja pahvisissa purkeissa säilytettäviä ruokia: Purkkien sisäpinta sisältää BPA:ta.
– Vältä kaupan kuitteja, kuitit sisältävät BPA:ta
– Aurinkovoiteet ovat myös hyvin myrkyllisiä, käytä luonnonkosmetiikkaversiota tai kookosöljyä aurinkovoiteena mieluummin.
– Vaihda kaikki hygieniatuotteet luonnonkosmetiikkaan.

Nämä vinkit auttavat pääsemään alleista eroon! Suosittelen kaikkia kokeilemaan raskaan painoharjoittelun vaikutusta hyvinvointiin, sillä on paljon terveyshyötyjä. Rasvan palaminen alleista tapahtuu siis testosteronin tuotantoa tukemalla ja tietenkin yleisesti laihduttamalla. Kun testosteroni nousee vinkkejä noudattamalla, saattaa tuntea uutta elämänenergiaa ja libidon kasvua! Ei kovin huonoja sivuvaikutuksia, vai mitä?

Speak Your Mind

*