Migreenin hoito luonnollisesti

Ajoittaisesta migreenistä kärsii Käypä Hoito-sivuston mukaan joka 7. nainen tai joka 20. mies. Tässä artikkelissa kerron miten migreeniä voi hoitaa luonnollisesti.

En voi hyväksyä sitä että niin monet ihmiset kärsivät erilaisista vaivoista viikottain tai jopa päivittäin. Jos lääketiede ei tiedä syytä ongelmaan, kannattaa etsiä vastauksia luonnollisten hoitojen puolelta. Intohimoni luontaista terveyttä kohtaan johtaa suureksi osaksi omista kokemuksistani terveysongelmien parissa. Tuhosin aineenvaihduntani liian rankoilla dieeteillä ja olen löytänyt omien kokemuksieni kautta löytänyt luonnolliset hoidot (tarinani voit lukea täältä ja täältä). Lempilausahdukseni onkin mentoriltani Poliquinilta opittu: ”Oireesta X kärsiminen on yleistä, mutta EI NORMAALIA.” Juuri näin. Lähes jokaiseen ongelmaan on olemassa syy (tai ainakin viitteitä ongelman aiheuttajasta) ja hoito. Vastauksia täytyy vaan joskus etsiä pintaa syvemmältä, esimerkiksi funktionaalisen lääketieteen puolelta. Usein olen huomannut että asiakkailta häviää joitakin ikäviä kroonisia vaivoja kun keho alkaa voida paremmin terveellisempien ruokailutapojen ja perusravintolisien käytön avulla. Esimerkkejä tällaisista tapauksista ovat esimerkiksi migreenin ja PMS-oireiden väheneminen. Migreenin helpoin hoitomuoto on magnesiumlisän käyttö, jolla on useita muita terveysvaikutuksia kehossa ja muutamalta asiakkaaltani on magnesium poistanut suurimmat migreenin oireet tai kaikki oireet. PMS:n varsinaisia aiheuttajia ei ole tietääkseni todistettu, mutta vääristyneen estrogeeni/progesteroni-suhteen on ehdotettu olevan yksi aiheuttajista. Kehon toimintaa ja terveyttä optimoimalla monella asiakkaalla PMS-oireet ovat vähentyneet.

1. Käytä magnesiumlisää

Vaikka olen sitä mieltä että kaikkien terveysongelmien hoito tulisi aloittaa ensisijaisesti ruokavalion ja elintapojen muokkaamisella terveellisempään suuntaan, mainitsen magnesiumin ensimmäisenä siitä syystä että se on helpompi toteuttaa kuin listan seuraava vinkki.  Magnesiumin käytöstä migreenin hoidossa on ristiriitaista tutkimusdataa mutta myös positiivisia hoitotuloksia löytyy. Esimerkiksi tässä tutkimuksessa 12 viikon magnesiumsuplementaatio vähensi magnesiumryhmäläisten migreenikohtausten esiintyvyyttä 41,6% ja plaseobyryhmäläisten 15,8%. Jos magnesium parantaa myös unenlaatua, verensokerin hallintaa, auttaa laihduttamaan ja on tehokas stressin vastainen ravinne, en osaa kuvitella mitään syytä olla kokeilematta magnesiumin vaikutusta migreeniin. Tutkimuksessa käytettiin 600mg:n annosta magnesiumia päivässä. Vaikka magnesiumia on käytännössä lähes mahdotonta yliannostaa vaarallisella tavalla, liian suuri päiväannos voi johtaa ripuliin ja siinä tapauksessa annosta kannattaa vähentää hieman. Valitse ”-aatti”-päätteinen magnesiumin muoto tehokkaan imeytymisen takaamiseksi. Esimerkiksi magnesiumglysinaatti, magnesiumtauraatti tai magnesiumsitraatti ovat hyviä muotoja. Magnesiumsitraatti aiheuttaa herkemmin ripulia suurilla annoksilla ja siitä syystä suosin usein listan kahta ensimmäistä magnesiumin muotoa.

2. Vältä yliherkkyyttä aiheuttavia ruokia

Ruokayliherkkyydet olen maininnut moneen kertaan blogissani. Ruokayliherkkyydet saattavat myös aiheuttaa migreeniä (1.) ja yliherkkyysruokien välttäminen voi vähentää migreenikohtauksien tiheyttä. Yliherkkyttä mitataan mittaamalla IgG-vasta-aineita ruokaa kohtaan. Minullakin on tästä kokemusta sillä esimerkiksi viljatuotteet ja peruna saattavat aiheuttaa minulle lievää päänsärkyä koska olen yliherkistynyt niille vasta-ainetestin mukaan.  On olemassa useita ruokayliherkkyystestejä mutta helpoin ja halvin on kotona tehtävä Food Detective-ruokayliherkkyystesti (minulla ei ole taloudellisia kytköksiä kyseiseen tuotteeseen). Kun yliherkkyydet on mitattu, vältellään yliherkkyysruokia ruokavaliossa 6-8 viikon ajan jonka jälkeen voidaan ruoka lisätä takaisin ruokavalioon ja kokeilla aiheuttaako ruoka-aine reaktioita.  Jos ei pysty välttämään ruokaa täsmälllisesti 6-8 viikkoa, kannattaa kuitenkin kokeilla ruoka-aineen nauttimisen vähentämistä. Yleisimpiä ruokayliherkkyyttä aiheuttavia ruoka-aineita ovat joidenkin lähteiden  mukaan ovat: 1. Viljatuotteet 2. Maitotuotteet 3. Soija 4. Kananmunat 5. Maissi. Kokemukseni yliherkkyyksistä tukevat edellä mainitun listan oikeellisuutta. Yliherkkyysruokien välttäminen on myös hyvä tapa tehostaa laihtumista.

Kannattaa myös tietenkin pyrkiä syömään mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa jo terveydellisistä syistä. Myös ruoan lisäaineet saattavat olla yksi migreenikohtausten aiheuttaja joskaan minulla ei ole esittää tutkimusdataa aiheesta.

3. Kokeile muita ravintolisiä oireiden vähentämiseksi

Aloittaisin hoitokokeilut yllämainituista vinkeistä, mutta jos tilassa ei ole muutosta, kannattaa siirtyä seuraavaan kokeiluun. On todisteita siitä että jotkin ravinteet kuten koentsyymi-Q10 saattavat vähentää migreenin oireita (1.). Koentsyymi-Q10:n annostus oli tässä tutkimuksessa 100mg kolmesti päivässä nautittuna, mutta hyötyä on nähty myös 150mg päiväannoksella. Etenkin statiinilääkkeiden käyttäjät kärsivät usein Q10-vajeesta statiinien takia. Myös ruttojuuren (eng: butterbur) ja reunuspäivänkakkaran (eng: feverfew) toimivuudesta on viitteitä mutta niitä on hankalampaa löytää Suomesta.

4. Apua ART-terapiasta

ART, eli Active Release Techniques voi olla toimiva tapa hoitaa migreeniä siinä tapauksessa jos on ollut kolarissa tai muussa onnettomuudessa jossa pää on heilahtanut voimakkaasti (esim. onnettomuuden tai kaatumisen takia). Tällainen nopea liike saattaa aiheuttaa vaurioita tai ”jäykkyyttä” niskan lihaksistossa joka sitten saattaa pahimmillaan johtaa jatkuviin migreenikohtauksiin. Poliquin kertoi Biosignature-kurssilla syöksylaskijasta joka kärsi mäessä kaatumisensä jälkeen niin pahasta migreenistä että joutui piiloutumaan valolta ja ääniltä pilkkopimeään huoneeseen kohtauksen iskiessä jopa päiväksi. Poliquin ohjasi alppihiihtäjän ART-terapian isän, Dr. Mike Leahyn hoitoon ja mies käveli ensimmäisen hoitokerran jälkeen huoneesta ilman migreeniä. Hoitoa tosin jatkettiin vielä pari kertaa ja hoidon teho oli todella  hyvä Poliquinin mukaan. ART-on pehmytkudoshoitoa ja muistuttaa hieman hierontaa. ART kerää mainetta etenkin urheilupiireissä sen tehokkuuden vuoksi. Pääkaupunkiseudun ainoa tuntemani ART-hoitoa antava henkilö on Helsingin Urheiluhieronnan Tomi Aarnio ja minulla on hyviä kokemuksia hänen hoidostaan. Hänelle voi varata ajan täältä: Helsingin Urheiluhieronta

Omasta mielestäni ei missään nimessä kannata hyväksyä ärsyttäviä oireita vaan kokeilla rohkeasti hoitokeinoja.

 

Kommentoi

*