Muistiinpanoja Biosignature-koulutuksista

Kävin pari kuukautta sitten taas uudistamassa Biosignature-sertifikaattini Lontoossa. Kävin siis Level 1-koulutuksen neljännen kerran koska sitä on uudistettu aika paljon ja halusin kuulla mitä fysiikkakilpailijoita erittäin menestyksekkäästi valmentaneella Luke Leamanilla oli sanottavaa. Kurssia vetävä Luke kertoi mielipiteitään esim. reverse dieetistä, miten hän treenauttaa fysiikkakilpailijoita ja paljon muuta. Vaikka Lukella todennäköisesti on voimageenit kohdallaan niin täytyy kyllä nostaa hattua kun kaveri on tehnyt aika hurjia RAW-tuloksia voimanostossa: 215kg penkki kisoissa ja treeneissä 3 x 285kg RAW-painonnostokyykky.

Luke

Luke antoi hyvän esimerkin siitä miksi treenin ja dieetin yksilöllistäminen on tärkeää. Eräs entinen fitness-olympia – voittaja treenautti kaikkia samalla tavalla kuin itseään. Luonnollisesti hän oli itse geneettinen friikki ja tavallisen ihmisen tehdessä hänen treenejään ja ruokaohjelmaansa suurin osa heistä paloi loppuun. Mistä Luke tietää tämän? No siitä että tämän fitness-olympian entiset asiakkaat tuli Luken ”korjattavaksi” aina samat (älyttömät) treeniohjelmat ja ruokavaliot kourassaan. Jatkossa ei tarvinnut enää kysyä kuka oli ollut heidän valmentajansa kun ohjelmista näki sen heti. Eikä ihan kaikille sovi 2 tuntia aerobista tyhjällä vatsalla joka aamu (lue: ei kenellekään). Ja tosiaan en missään nimessä morkkaa perinteisiä tapoja toteuttaa kisadieettiä (tai fysiikkalajeja etenkään). Mutta jos ohjelmaan kuuluu vaikkapa 800kcal päivässä ja 14h liikuntaa viikossa niin kannattaa miettiä mitä terveydelle voi tapahtua. Jos kalorit on jouduttu laskemaan näin alhaiselle tasolle niin jotain on mennyt pieleen valmisteluissa tai aloituskunto on ollut liian huono. En muuten myöskään pidä siitä että fysiikkakilpaileminen uutisoidaan usein negatiivisena asiana. Fitness on raakaa kilpaurheilua ja kilpaurheilussa on aina pieni riski olemassa. Ei siitä sen enempää, nyt asiaan.

Hyviä pointteja jotka kurssilta jäi käteen (osa vanhoja, osa uusia juttuja):

  • Stressireaktio on paljon pienempi (kortisolin nousu) kun kehossa on riittävästi magnesiumia
  • Kaksi kertaa päivässä treenaaminen on erinomainen tapa tehostaa rasvanpolttoa. Päivän toisen session ei edes tarvitse olla mitenkään murhaavan raskas.
  • Kaksi kertaa päivässä treenaaminen sopii myös tavallisille ihmisille jos kotoa löytyy treenivälineitä
  • Riippuen siitä miten kisadieetti toteutetaan, on mahdollista myös panostaa heikkoihin lihasryhmiin kisadieetillä jos kalorit on korkealla
  • Matala-asteista tulehdusta (inflammaatio) on tärkeää hallita jos haluaa tehostaa rasvanpolttoa. Inflammaatio nostaa kortisolia mikä taas haittaa aineenvaihduntaa (heikentää insuliiniherkkyyttä ja unta, vähentää T3-kilpirauhashormonin määrää yms.)
  • Tulehdukselle parhaita ravinteita ovat mm. kalaöljy ja kurkuma
  • Diabeetikoilla on runsaasti oksidatiivista stressiä (ja huonosti verensokeria hallitsevilla) – kannattaa siis syödä antioksidantteja ruoasta runsaasti
  • Pitkäaikainen ketogeeninen, eli matalahiilihydraattinen ruokavalio heikentää kehon kykyä käsitellä hiilihydraatteja. Tämä nyt on toki melko selvää – keho tottuu tilaan kuin tilaan ja kun hiilihydraatteja ei ole, ei niitä tarvitse käsitelläkään.
  • Kilpirauhasen toiminta vaatii seuraavia ravinteita: Jodi, tyrosiini, kromi, kupari, välttämättömät rasvahapot, sinkki, magnesium, kalsium ja A-vitamiini. (PS. Tämä ei tarkoita että kaikkia ravinteita tarvisi ottaa purkista). Kilpirauhaspisteen ollessa huono Biosignature-mittauksessa tuen lähes aina kilpirauhasta ravinteilla (tärkeimmät ovat jodi ja seleeni, etenkin Suomessa seleenin saannin tiedetään olevan vähäistä maaperän köyhyyden takia).
  • Todella stressaantunutta ei kannata rääkätä salilla mielin määrin (pahasti stressaantuneella on usein insuliiniresistenssiä ja ATP:n, eli energian tuotanto heikentynyt)
  • Multivitamiini voi auttaa PMS:n oireiden vähentämisessä (1, 2)

Kävin myös Level 2-koulutuksen joka oli aivan jäätävän hyvä. Siis 250 sivua tietoa pelkästään kortisolista ja stressistä ja toiset samanmoiset verensokerinhallinnasta. Biosignature Level 2:sta vetää nykyään farmaseutti ja naturopaattinen lääkäri James LaValle joka on työskennellyt terveysalalla yli 30 vuotta. Tämän kaverin tietomäärä on jotain aivan muuta, ja hänen tieteellisestä luotettavuudestaan kertoo myös se, että hän opettaa lääketieteellisissä yliopistoissa lääkkeiden aiheuttamista ravinnevajeista. Hänen erikoisuutensa (jos tämä nyt sellaiseksi voidaan lukea) on aineenvaihdunnan ja laboratorioarvojen tunteminen perinpohjin. Minulla on kaksi hänen kirjaansa, Your Blood Never Lies ja Cracking the Metabolic Code ja voin suositella kirjoja erittäin lämpimästi. Mitään sairauksien hoitoahan kurssilla ei käydä vaikka LaValle onkin lääkäri. Kyse on terveyden edistämisestä, laihduttamisen tehostamisesta ja suorituskyvyn optimoimisesta.

  • NHL-joukkue Chicago Blackhawks oli LaVallen hoidettavana. Kaikilla, siis kaikilla pelaajista oli aineenvaihdunnan epätasapainoja laboratoriotesteissä. LaValle käytti termiä ”messed up” eli aineenvaihdunta oli sekaisin. Nyt puhutaan kuitenkin miljoonaluokan pelaajista ja maailman kovimmasta jääkiekkoliigasta. Luulisi että tällaisessa rahaliigassa katseltaisiin tarkemmin labroja ja optimoitaisiin suorituskykyä ja vähennettäisiin loukkaantumisriskiä kaikin keinoin. Huippu-urheilu on kuluttavaa siitä ei pääse mihinkään, mutta useita tapoja joiden avulla suorituskykyä (ja terveyttä) voidaan optimoida entisestään. Tulen tästä kirjoittamaan blogissa lisää pian.
  • Kilpirauhasongelmista kärsineenä kysyin että kuinka monella kilpirauhasen vajaatoiminta häviää kun kilpirauhaseen liittyvät ravinnetasot korjataan ja hormonitoiminta optimoidaan (kortisolin blokkaaminen erittäin tärkeää). Hän vastasi että useimmilla. Toki kaikkien ravinteiden vajeen yhteydestä kilpirauhasen vajaatoimintaan tuskin on tutkimustietoa, mutta on aika loogista että jos jotakin ravinnetta tarvitaan kilpirauhasen toiminnassa, sen vaje voi aiheuttaa ongelmia.
  • Kysteiini ja leusiini-aminohapot vaikuttavat kilpirauhasreseptoriin – jos jompikumpi on matalalla niin reseptorin toiminta voi heikentyä. Tästä syystä teetätin itselläni plasman aminohappotestin – myös aminohapot vaikuttavat hormoneihin.
  • Histamiini aktivoi HPA-akselia (hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaiset) mikä johtaa lisääntyneeseen kortisolin eritykseen
  • Jos C-vitamiinitaso on matala, rasva palaa 25% teholla siitä mikä se voisi olla
  • Uusi tutkimus kertoo että melatoniinilla ei ole negatiivista feedbackia, eli keho ei vähennä omaa tuotantoa kun nautitaan melatoniinia ravintolisänä
  • Eräässä tutkimuksessa niillä, joilla oli eniten myrkkyjä kehossa rasvakudoksesta mitattuna, oli 38-KERTAINEN riski diabetekselle.
  • Niillä joilla on eniten IL-6-sytokiiniä (tulehdukseen liittyvä) saavuttavat treenissä uupumuksen aikaisemmin
  • Joka kerta kun insuliinireseptori aktivoituu, tarvitaan 4 yksikköä kromia ja kromia kuluu selvästi enemmän kun verensokerin tasapainosta ei pidetä huolta
  • Myös luomuruoka sisältää organoklooriyhdisteitä sateen mukana liikkuvien myrkkyjen takia

Lisäksi kävimme läpi paljon hormonireseptoreiden koaktivaattorien vaikutuksia. Eli vaikka hormonitasoissa ei tapahtuisi muutoksia, voidaan koaktivaattoreihin vaikuttamalla tehostaa hormonien toimintaa kehossa. Estrogeenista puhuttiin myös paljon. Kurssin asioista voisi kirjoittaa vaikka useammankin blogitekstin mutta toivottavasti näistä saa jo mielenkiintoista uutta tietoa.

Kommentoi

*